محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

دلایل کار نکردن VPN در بستر همراه اول ، ایرانسل و مخابرات

برطرف کردن مشکل اتصال به VPN در اینترنت موبایل یکی از موضوعات داغ این روزهای اینترنت ایران است. تقریبا این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که بر روی گوشی خودش از یک VPN یا به اصطلاح خودمانی تر فیلترشکن استفاده نکند. با توجه به اینکه هنوز استفاده از فیلترشکن و ابزارهای دور زدن فیلترینگ در ایران بصورت قانونی منع نشده است و صرفا فروش آن جرم انگاری شده است ، مشکلات مربوط به ارتباط و اتصال این ابزارهای VPN بر روی بستر اینترنت همراه کشور بسیار معمول است. امروز می خواهیم در خصوص دلایل کار نکردن فیلترشکن ها یا همان VPN های شما بر روی گوشی تلفن همراه چه بر بستر اینترنت موبایل و چه بر بستر اینترنت های ثابت و خطوط TD-LTE صحبت کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

رفع مشکل اتصال به فیلترشکن VPN در همراه اول

VPN چیست و واقعا چه کاربردی دارد؟

VPN که مخفف کلمه های Virtual Private Network است به معنی شبکه خصوصی مجازی است. این تکنولوژی بصورت گسترده برای ایجاد کردن ارتباطات بین شعبه های یک شرکت یا یک سازمان برای ایجاد بستر امن ارتباطی در شبکه عمومی اینترنت طراحی شده است.

این روزها با توجه به مکانیزم تغییر آدرس IP و تونل سازی این پروتکل ، از این ابزار به عنوان یک تکنولوژی دور زدن فیلترینگ نیز بصورت گسترده استفاده می شود و در عین حال به عنوان ابزار مخفی سازی آیپی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در دوره آموزش نتورک پلاس بصورت مفصل در خصوص VPN سرور و نحوه عملکرد آن صحبت کرده ایم.

مشکل اتصال به VPN در ایرانسل و همراه اول

هدف این مقاله چیست؟ چرا VPN ها باید کار کنند؟

استفاده از VPN فقط برای رفع فیلترها نیست ! در حال حاضر بسیاری از سرویس های اینترنتی که از آنها بصورت روزمره استفاده می کنیم اعم از تصاویر گوگل ، آنالیتیکز ، یوتیوب و ... همگی فیلتر هستند و در عین حال از طرف کشورهای خارجی هم دسترسی به آنها با IP ایران محدود شده است !

عملا استفاده از اینترنت ایران بدون تغییر آدرس IP به معنی ورود به یک کویر بی آب و علف است که حتی یک عکس هم برای تحقیقات معمولا یک دانشجو قابل دانلود نیست.

از طرفی دیگر تلوزیون های مبتنی بر اندروید ، گوشی های اندرویدی و ... همگی باید به Google Play متصل شوند تا به روز رسانی های امنیتی و ... را انجام بدهند و همه اینها را کنار بگذاریم.

شرکت های بین المللی برای برقراری ارتباط با شعب خود در تهران نیازمند ارتباط VPN هستند و در حال حاضر این موضوع که از این ور فیلتر و از آنور تحریم چوب دو سر کثیف برای مردم ایران شده است.

دلیل اول کار نکردن VPN : محدود شدن پروتکل های ارتباطاتی VPN

متاسفانه به دلیل استفاده از پلتفرم و پروتکل های VPN به عنوان فیلترشکن در ایران ، بسترهای ارتباطاتی از سرویس دهندگان خطوط اینترنت یا همان ISP ها گرفته تا سرویس دهندگان کلان ارتباطی ... پروتکل های مربوط به VPN اعم از L2TP و PPTP را که معمولا با شماره پورت های شناخته شده ای فعالیت می کنند را محدود می کنند و به همین دلیل چه شما بخواهید با شعبه شرکت خود در اصفهان از تهران ارتباط بگیرید و چه از تهران به لندن بخواهید VPN بزنید.

کار نکردن VPN در همراه اول و ایرانسل

با استفاده از پروتکل های معمول ، امکان برقراری این ارتباط بسیار محدود شده است. ترجیحا از پروتکل های متفاوت تری مثل OpenVPN یا VPN های متمرکز بر روی بستر SSL مانند SSTP استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از یک Port Scanner متوجه شوید که پورتهای ارتباطی بین شما و مقصد آیا باز و قابل استفاده هستند یا خیر.

دلیل دوم کار نکردن VPN : استفاده از VPN سرورهای رایگان و محدود

با توجه به اینکه سرویس های VPN رایگان عاشق چشم و ابروی شما نیستند ، ترجیحا اکانت های پولی و حسابی برای VPN استفاده کنید. سرویس های رایگان بنا به زیاد شدن درخواست های ارتباطی ، یا ارتباط شما را کند می کنند و یا بصورت قسطی به شما اینترنت ارائه می دهند.

عدم اتصال به VPN در ایرانسل و همراه اول

این سرویس دهنده ها معمولا برای خودشان اپلیکیشن های اختصاصی دارند. ترجیحا اکانت های پولی را تهیه کنید تا از دست تبلیغات ، تا حد زیادی جاسوسی و آلوده شدن به بدافزارهای مختلف و ... در امان باشید.

ترجیحا از سرویس های VPN ایرانی استفاده کنید که با توجه به شرایط و وضعیت اینترنت در ایران خودشان را به روز رسانی می کنند. سرویس های VPN خارجی معمولا در شرایط اختلال اینترنت در ایران قابل دسترس نیستند.

دلیل سوم کار نکردن VPN : به روز نبودن نرم افزارهای VPN

نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات VPN معمولا هر چند وقت یکبار بصورت مستمر به روز رسانی می شوند و لیست سرورها ، پروتکل ها و ارتباطات خودشان را به روز می کنند . اگر از نسخه های قدیمی نرم افزارهای VPN استفاده می کند ، حتما آن را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید که هم از نظر امنیتی درست باشد و هم لیست آخرین سرورها را به دست بیاورید. بر روی گوشی ها معمولا ابزارهای VPN بسیاری نصب شده است ، سعی کنید تعداد آنها را به حداقل برسانید و از معتبرترین آنها استفاده کنید.

کار نکردن فیلترشکن ها

دلیل چهارم کار نکردن VPN : محدود شدن ترافیک بین المللی اینترنت

در نهایت کاری ممکن است اصلا نتوانید انجام دهید و به کلی اینترنت بین الملل در ایران قطع شود. در چنین شرایطی هیچ نوع VPN ای جوابگو نیست و در شرایط بحرانی کشور ، ارتباطات بین المللی به کلی قطع خواهد شد.

قطع شدن اینترنت و کار نکردن VPN

هر چند در شبکه داخلی ایران همچنان امکان ایجاد VPN وجود خواهد داشت اما این VPN در بستر اینترانت ملی ایران خواهد بود و دسترسی شما را به اینترنت باز در نتیجه نخواهد داشت.

پیروز باشید

  • دلیل وصل نشدن VPN در اندروید چیست؟

    این موضوع فارق از دلایل فنی به دلایل متعدد دیگری ممکن است برای همه گوشی ها رخ بدهد. بسته شدن پورت های VPN ، محدود شدن ترافیک بین المللی اینترنت ، قدیمی شدن ابزار VPN و ... از جمله مهمترین مواردی است که در مقاله زیر توضیح داده ایم.
  • علت کار نکردن VPN با وای فای چیست؟

    اگر منظورتان از اتصال VPN همان ارتباط فیلترشکن است باید بگوییم که تقریبا همان دلایلی که برای عدم اتصال گوشی های شما به اینترنت با VPN وجود دارد ، برای ارتباط با وای فای هم وجود دارد که در این مقاله توضیح داده ایم.

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات