جعفر قنبری شوهانی
مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

Hash چیست؟ بررسی مفهوم هشینگ (Hashing) و هش(Hash) در رمزنگاری

Hashing روشی است که برای بررسی یکپارچگی دیتا از آن استفاده می شود. Hash یک تباع یکطرفه است به این معنی که اگر دو کامپیوتر متفاوت یک دیتا را دریافت کنند و یک تابع hash یکسان را روی آن اجرا کنند باید مقدار hash یکسانی را بدست آورند. امکان ندارد که شما یک hash یکسان را از بلوک های دیتا متفاوت بدست آوردید. که به آن collision resistance گفته می شود. خروجی hash کوچک و با اندازه ثابت می باشد که به آن digest ، message digest یا simply the hash گفته می شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

یک مثال از استفاده hash برای بررسی یکپارچگی دیتا این است که فرستنده یک الگوریتم hash را برای هر بسته از دیتا اجرا می کند و نتیجه را به بسته متصل می کند. دریافت کننده بسته همان hash را روی بسته دریافتی اجرا می کند و نتیجه بدست آمده را با خروجی hash که فرستنده ارسال کرده است مقایسه می کند. اگر مقایسه یکی بود به این معناست که بسته در حین ارسال تغییری نداشته و سالم به مقصد رسیده است. اگر یک بیت از بسته ارسالی تغییر کند hash مقصد با hash ارسالی توسط مبدا متفاوت خواهد بود و مقصد متوجه خواهد شد که بسته مشکل دارد.

وب سایت توسینسو

مشهورترین روش های hash به شرح زیر هستند :

  • (Message digest 5 (MD5 :در این الگوریتم digest ایجاد شده 128 بیتی است.
  • (Secure Hash Algorithm 1 (SHA-1 :در این الگوریتم digest ایجاد شده 160 بیتی است.
  • (Secure Hash Algorithm 2 (SHA-2 :در این الگوریتم digest ایجاد شده می تواند بین 224 تا 512 بیت باشد.

در روش های hashing نیز همانند بحث رمزنگاری مقدار بزرگتر نشان دهنده امنیت بیشتر است.

نویسنده :جعفر قنبری شوهانی

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


جعفر قنبری شوهانی
جعفر قنبری شوهانی

مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

جعفر قنبری شوهانی ، مهندس و مدرس شبکه ، آشنایی من با شبکه برمی گرده به سال 1382 که دوره NT و Novel رو گذروندم و الان بیشتر از 10 ساله سابقه اجرایی در سطح Enterprise (بانک ها ، موسسه مالی ، ادارات دولتی ، سرویس پروایدر) را دارم و در حال حاضر به عنوان مهندس شبکه در شرکت توزیع برق مشهد و به عنوان مدیر ارشد و مدرس شبکه در سایت ToSinSo مشغول به کار هستم. در اکثرا حوزه های شبکه کار کردم و تجربه دارم اما تخصص اصلیم رو در حوزه زیرساخت و امنیت اون میدونم

نظرات