علیرضا عابدینی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

مایکروسافت چه اطلاعاتی را از کامپیوتر شما جمع آوری می کند؟!

جمع آوری اطلاعات از کامپیوترهای شخصی : مایکروسافت بطور مخفیانه به مدت تقریبا دو سال، اطلاعاتی را از سیستم های حاوی ویندوز 10 جمع آوری می کرد و به همین دلیل از جانب موسسات و گروه های مختلف تحت فشار زیادی بود و به دلیل عدم شفافیت در ارائه آگاهی و اطلاع رسانی به مشتریان خود، بر این ظن دامن می زد.ظاهرا مایکروسافت با ارائه و به روزرسانی Windows 10 Creators Update تصمیم گرفت با شفافیت بیشتری عمل کند و خیال کاربران و مشتریان خود را در این مورد راحت کند. ولی واقعا در پشت پرده و کدهای مایکروسافت چه چیزی وجود دارد، مشخص نیست!

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

و اینکه آیا بطور کامل میشه به نرم افزارهای پرکاربرد از شرکت های بزرگ کامپیوتری اعتماد کرد یا نه، مواردی هست که شاید زمان و آینده بطور دقیق ، صحت و سلامت آنها و یا برعکس اون رو ثابت کنه.به هرحال تا قبل از ارائه این به روز رسانی، سه گزینه Basic Enhancedو Full آیتم هایی بود که در بخش privacy ویندوز دیده می شد، بدون اینکه هیچ گزینه ای مبنی بر عدم فرستادن اطلاعات به مایکروسافت وجود داشته باشد. اما با این بروزرسانی که در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۷ بصورت رایگان در دسترس قرار گرفت. شاهد تغییراتی در بخش تنظیمات حریم خصوصی بودیم.

وب سایت توسینسو

این تغییرات در هنگام بروز رسانی و در صفحه مربوط به تنظیمات حریم خصوصی نمایش داده می شود که به اختصار عبارتند از :

  • Location : در این قسمت به ویندوز اجازه می دهد تا با داده های مربوط به موقعیت شما را داشته باشد.
  • Speech Recognition: این گزینه به Cortnana و برنامه‌های مربوط به Windows Store این مجوز را داده تا با ارزیابی صدای شما و داده های مربوطه، نسبت به بهبود به مایکروسافت ارسال کند.
  • Tailored experiences with diagnostic data : ارائه تجربیات و پیشنهادات با توجه به داده های جمع آوری شده از سیستم.
  • Relevant ads: به برنامه‌ها اجازه می‌دهد برای نمایش تبلیغات جالبتر از شناسه‌های تبلیغاتی استفاده کند .
  • Terry Myerson رئیس بخش ویندور و Marisa Roger مسئول حریم خصوصی شرکت مایکروسافت در بخش ویندوز طی اظهاراتی شفاف سازی کردند و جهت رفع اتهام، داده های جمع آوری شده مایکروسافت را در تاریخ ۵ آوریل بر روی وب سایت TechNet منتشر کرد که شامل بررسی‌های سطح پایه و سطح کامل بود که نشان می‌داد چه داده‌هایی توسط مایکروسافت جمع‌آوری‌شده است.
وب سایت توسینسو
  • پایه: این سطح شامل اطلاعات محدودی که برای تشخیص دستگاه و تنظیمات آن ضروری بود را جمع‌آوری می‌کرد. داده هایی شامل کیفیت، سازگاری برنامه‌ها وWindows Store.
  • کامل: این داده ها شامل، داده‌های نصب و فهرست نرم‌افزارها، استفاده از محصولات و خدمات، مرورگر، جستجو و درخواست، مصرف محتوا، پیوند‌دهی، تایپ کردن و گفتارهای ضبط‌شده و داده‌های مربوط به صدور مجوز و خرید.

علیرضا عابدینی
علیرضا عابدینی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم ، مدرس دوره های کامپیوتر ، مدیر فناوری اطلاعات و دارای گواهینامه های MCSA ، CCNA ، CEH و Network Plus و خوشحالم از اینکه می تونم دانشم رو در توسینسو به اشتراک بگذارم

نظرات