ژاکت هوشمند ؛ گوگل در کنار Levis !

ژاکت هوشمند ؛ گوگل در کنار Levis !

اولین لباس مجهز به فناوری پارچه حس کننده پروژه ژاکارد تقریبا آماده است .

گوگل و لویس ( Levis ) سال قبل در گوگل I/O قراردادی را به منظور ساخت و عرضه لباس های هوشمند مجهز به فناوری پروژه ژاکارد ( Project Jacquard ) امضاء کردند . به بیان ساده در این فناوری از پارچه های رسانا به منظور ساختن یک پچ تعاملی با قابلیت درک فشار ، تماس دست و حتی پیش بینی مکان قرار گرفتن دست در ساخت لباس ها استفاده شده است . فناوری پروژه ژاکارد در کل ایده ای خلاقانه می باشد که تیم ATAP گوگل از آن در ساخت یک ژاکت با نام Levis Commuter jacket استفاده کرده است ، ژاکتی که به زودی وارد بازار می شود .

همان طور که چند ساعت پیش در گوگل I/O توضیح داده شد ، در ساخت قسمت بازوی چپ این ژاکت از فناوری ژاکارد استفاده شده است . در این قسمت علاوه بر این یک مدار بلوتوث فعال به کار رفته که بین کاربر و دکمه آستین سمت چپ لباس ارتباط برقرار می کند . این دکمه همچنین رابط بین گوشی همراه و ژاکت می باشد که به واسطه آن کاربر دقیقا می تواند حرکات دست خود را که در هنگام کار با نرم افزارها به آن ها نیاز دارد ، به گوشی منتقل سازد .

در فیلم ضبط شده از این ژاکت نشان داده شده است که کاربر با کمک فناوری جدید می تواند به طور مثال صدای موسیقی گوشی خود را کم کند ، ترانه های گوشی را عوض کند و همچنین مسیرهای ناوبری را از گوگل مپ دریافت نماید . هدف از ساخت این ژاکت خلق یک تعامل داخلی است که با کمک آن موتورسواران بتوانند گوشی های خود را در هنگام رانندگی به گونه ای ایمن کنترل سازند . این ژاکت در واقع به عنوان یک ژاکت موتورسواری ساخته شده است . 

ژاکت هوشمند گوگل در واقع با استفاده از فناوری های استاندارد ساخت لباس شرکت لویس ساخته شده است و به مراقبت شدیدی نیاز ندارد به این نحو که کاربران می توانند مانند همه لباس های خود این ژاکت را بپوشند و یا بشویند . کاربران تنها باید قبل از شستن لباس ، دکمه بلوتوث دار آن را جدا کنند . این اولین باری است که لویس یک لباس را با این فناوری می سازد . البته این سازنده در نظر دارد که در آینده نزدیک لباس های کاری و ورزشی خود را نیز وارد بازار کند . 

گوگل گفته است که نرم افزارسازان به همه میزبان API دسترسی خواهند داشت تا بتوانند نرم افزارهایی را بسازند که ژاکارد را پشتیبانی کنند ، از این رو انتظار می رود که تا زمان عرضه این ژاکت نرم افزارهای زیادی برای آن عرضه شود . در حال حاضر این لباس می تواند نرم افزارهای تماس گیرنده ، پیام رسان ، گوگل پلی موزیک ، گوگل مپ ، اسپاتیفای و استراوا را پشتیبانی کند . 

لویس در نظر دارد که این ژاکت را از ماه مارس تا ماه مه سال 2017 ( 11 اسفند تا 11 خرداد ) در بازار عرضه کند ؛ البته این ژاکت هوشمند در اواخر سال 2016 از یک تست بتا عبور می کند ؛ در صورتی که ژاکت هوشمند گوگل با موفقیت از این آزمون رد شود می توان انتظار داشت که مشتریان زیادی برای خرید آن حاضر شوند . 

منبع خبر: engadget

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر