مصطفی چگنی
متخصص تجهیزات امنیتی و حفاظتی

معرفی انواع هارد دیسک سیگیت اینترنال به زبان ساده

نقد و بررسی هارد دیسک های Seagate :  عرض سلام و ادب احترام دارم خدمت تمامی عزیزان و دوستان تو این مقاله میخوام کل داستان هارد های اینترنال سیگیت رو براتون توضیح بدم که بعد از این داستان دیه سوالی براتون پیش نیاد.خب دوستان هر شرکتی یا هر برندی واسه این که ریز اطلاعات محصولاتشو به مشتریانش بفهمونه با یه حرکتی این کارو انجام میده بعضیا میان واسه محصولاتشون کد تعریف میکنن بعضیا میان بارکد تعریف میکنن و هر کسی یه گلی سرش میگیره اما شرکت سیگیت اومده یه حرکت جالبی واسه هارد های اینترنال خودش زده

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
انواع هارد اینترنال سیگیت
  • شاگرد : استاد چیکار کرده
  • استاد : چون که تنوع کالا تو محصولات اینترنالش زیاد نیست بسته به هر موضوعی با نیازی اومده یه هارد ساخته و اونا رو با اسامی جدا کرده این اسم ها شامل  (باراکودا و باراکودا پرو - ایرون ولف - اسکای هاوک) هستش خب این اسامی به انگلیسی میشه (BarraCuda ,Iron Wolf, SkyHawk)
  • شاگرد : معنی خاصی داره این اسامی هارد های سیگیت؟
  • استاد : والا فکر کنم از روی یه سری افسانه های باستانی برداشتن این اسم ها رو استفاده کردن ولی معنیشون این هستش که

باارکودا یعنی ماهی بزرگی که دندونهای سختی داره که به این هارد باراکودا اشاره میکنه ، ایرون ولف یعنی گرگ اهنی که به سرسخت بودن هارد اشاره داره ، اسکای هاوک هم به عقابی اشاره میکنه که خیلی سریعه و برا همین اسمش رو گذاشتن رو این مدل هارد که خیلی سریع مینویسه و میخونه و سرعت پردازش اطلاعاتش بالا هستش ، خب حالا ک تمام اسامی هارد های اینترنال سیگیت رو میدونیم بریم برسیم به توضیح و تشریح هرکدوم ازاین هارد ها که با اسم مورد نظر مورد نظر بررسی میشن :

۱- هارد باراکودا یاهمون BarraCuda : 

داخل سایت سیگیت نوشته یک هارد همه کاره ، سریع و قابل اعتماد ، خب هارد دیسک سری باراکودا یک هاردی هستش که ساخته شده برای مصارف خانگی یعنی داخل یک کیس کامپیوتری استفاده بشه با کاربرد روزمره (وقتی میگم روزمره یعنی اهنگی فیلمی چیزی در این حد نه این که بازی حرفه ای روش بریزی) حالا شرکت سیگیت اومده این هارد باراکودا رو در ۲ سایز ساخته :

  • ۲٫۵ اینچی
  • ۳٫۵ اینچی

که هر کدوم برای یه کاری استفاده میشه.

  • نکته : اقا اینم بگم که این هارد باارکودا یه سری پیشرفته ازش ساختن که اسمشو گذاشتن سری پرو (BarraCuda Pro)که همون هارد باراکودا هستش با یه سری قابلیت های بیشتر.
هارد باراکودا

هارد سیگیت ۲٫۵ اینچی باراکودا

این سایز از هارد باارکودا مخصوص لب تاب ها کامپیوتر های همه کاره یا همون ال این وان ها و هارد های اکسترنال هستش .اگه بخواییم بیشتر از این هارد بگیم براتون باید بگیم این هارد Multi-Tier™ Caching یعنی وقتی شما یه سری اطلاعات رو در کامپیوتر سرچ میکنید و وقتی سیستم میگرده اطلاعات رو داخل هارد پیدا کنه میره سر وقت سیلندر ها وقتی این سیلندر ها جابه جا میشن صدا تولید میشه و لرزش هم بزار رو این مسئله اما با این تکنولوژی دیه خبری از صدا و لرزش نیست.یه داستانت دیگه هم هست این که فضای کمی اشغال میکنن ولی ظرفیت بالایی دارن (کوچیک اما جنگی) هارد سری ۲٫۵ اینچی در ظرفیت های متفاوتی تولید میشه :

  • ۵۰۰ گیگابایت
  • ۱ ترابایت
  • ۲ ترابایت
  • ۴ ترابایت
  • ۵ ترابایت

که اندازه اینا نسبت به ظرفیتشون متفاوتته که این اندازه از ۷ میلیمتر شروع میشه و به ۱۵ میلیمتر میرسه.

هارد سیگیت ۳٫۵ اینچی باراکودا

خب همونطوری که از اندازه هارد مشخصه موارد استفاده این هارد توی سیستم های خانگی هستش یعنی داخل کیس کامپیوتر خونگی. حالا اینم بگم هارد باراکودا با سایز ۳٫۵ اینچ ظرفیت های متنوعی هم داره یعنی یه سیستمی بخواد ۱ ترابایت استفاده کنه داره و یه سیستم هم بخواد ۸ ترابایت استفاده کنه هم داره بستگی به سلیقه و نیاز طرف استفاده کننده داره.حالا اون نکته ای که باید بهش توجه بشه مقدار کشی هست که شما نیاز دارید (یعنی همون سرعت خواندن نوشتن بر روی هارد) اونم بسته به نیازتون کارتون رو جواب گو هستن.راستی سرعت کش توی هارد های سیگیت سری باراکودا از ۳۲ مگابایت شروع میشه و به ۲۵۶ مگابایت هم میرسه.

  • شاگرد : حالا ما از کجا بفهمیم که کش هارد ما چقده ؟
  • استاد : ببینید وقتی به ظرفیت هارد نگاه کنید کش هارد مشخص میشه ؟
  • شاگرد : یعنی چی ؟
  • استاد : کش هارد های سیگیت سری باراکودا با ظرفیت های زیر شروع میشه ؟

هارد سیگیت ۵۰۰ گیگابایت  = ۳۲ مگابایت هستش معمولا ولی ۶۴ مگابایت هم هست که اگه تو ایران اگه باشه زیر اون جایی که ظرفیت رو نوشته کش رو هم نوشته

  • هارد سیگیت ۲ ترابایت = ۶۴ مگابایت هست و ۲۵۶ مگابایت که روی هارد بخونین مقدار کش نوشته شده
  • هارد سیگیت ۳ ترابایت = ۶۴ مگابایت هست و ۲۵۶ مگابایت که روی هارد بخونین مقدار کش نوشته شده
  • هارد سیگیت ۴ ترابایت = فقط با کش ۲۵۶ مگابایت تولید میشه
  • هارد سیگیت ۶ ترابایت = فقط با کش ۲۵۶ مگابایت تولید میشه
  • هارد سیگیت ۸ ترابایت = فقط با کش ۲۵۶ مگابایت تولید میشه

استاد : خب حالا سوالی که پیش میاد اینه که رابطی که داخل ان هارد ها استفاده شده چیه ؟

شاگرد : استاد معلومه دیگه (ساتا) SATA

استاد : خب اون که اره سری داره داش گلم.سری رابطی که در این هارد استفاده شده سری ۳ هستش که نسل اخر سری رابط های ساتا میشه گفت هستش تا به الان.

این کته رو هم بد نیست بگم مقدار اطلاعاتی هم که توسط این رابط در ۱ ثانیه جابه جا میشه ۶ گیگابایت در ثانیه هستش.

هارد سیگیت ۲٫۵ اینچی باراکودا پرو :

  1. استاد : سیگیت اومده یه سری پرو برای باراکودا ساخته واسه کی ؟
  2. شاگرد : کی ؟
  3. استاد : واسه اون دوستانی که کار حرفه ای انجام میدن مثل مهندس هایی که کار گرافیکی انجام میدن یا دوستانی که عشق بازی دارن این هارد ساخته شده واسه این دوستان حرفه ای و معمولا داخل لب های سری حرفه ای استفاده میشه
  4. شاگرد : چه لب تاب هایی ؟
  5. استاد : لب تاب های سری گیم و الترابوک ها که کار های رندریگ انجام میدن.
  6. استاد : حالا جالبی این سری میدونی چیه ؟
  7. شاگرد : چیه ؟
  8. استاد : جدیدا لب تاب ها دارن روز به روز باریکتر میشن و این سری هارد چون که ضخامت ۷ میلی متری داره خیلی داخل هارد های لب تاب ها استفاده میشه.

در اخر بگم که این هارد با سرعت چرخش ۷۲۰۰rpm میتونه اطلاعات رو تا ۱۶۰ گیگابات بر ثانیه جابه جا کنه. راستی ظرفیت هارد سری پرو ۲٫۵ اینچی ۵۰۰ گیگابایت داره و ۱ ترابایت هم داره که من پیشنهاد میکنم ۱ ترابایت رو استفاده کنید.

هارد سیگیت ۳٫۵ اینچی باراکودا پرو

این هارد ها هم واسه دوستانی مورد استفاده قرار میگیره که هم کار رندر انجام میدن و هم کار بازی در کل بگم واسه کسایی هستش که کار حرفه ای انجام میدن.

  • نکته : اقایون خانوما اینو بدونین این هارد میره که که بره داخل کیس یعنی اندازش اندازه شیار های داخل کیس ساخته شده برای این که ظرفیت های بالایی رو بتونه جابده اومدن تو این سایز درستش کردن

ظرفیت هایی هم که واسه این هارد طراحی شده از ۲ ترابایت شروع میشه و تا ۱۴ ترابایت که تازه وارد بازار شده.سرعت این سری هارد هم ۷۲۰۰rpm هستش که با کش ۲۵۶ مگابایت به بالا هستن. که بتونن سرعت خوبی واسه کاربران ارائه بدن.

هارد باراکودا پرو

۲- هارد آیرون ولف یا همون Iron Wolf : 

شرکت سیگیت در اقدامی کاربردی، درون هارد دیسک های سری IronWolf را با گاز هلیم پر کرده است تا کمترین آسیب در حین کار، بر روی صفحات هارد دیسک برسد.هارد ایرون ولف یا گرگ اهنی از هارد هایی سری قابل اعتماد سیگیت هستش که بالاترین سرعت رو در سری هارد های سیگیت داره.

استاد : اقا این هارد همون سری هارد های مخصوص  NAS ها هستن که سیگیت اومده اسمشو گذاشته گرگ اهنی همونطوری میدونی هارد هایی که این مدلی هست به صورت شبکه ای مورد استفاده قرار میگیرن یه جورایی قابلیت RAID دارن (مثلا ۱۰ هارد ۱۰ ترابایت کنار هم قرار میدن شبکه میکنن و میشه ۱ هارد ۱۰۰ ترابایت و میگن ظرفیت هارد ما ۱۰۰ ترابایته) این سری از هارد های سیگیت بسیار در برابر ضربات مقاوم هستن و همچنین برای گیرندگی لرزش اومده پره هارد رو از گاز هلیم کره که جوی ضربات و لرزش ها رو بگیره تا اطلاعات از بین نره.سرعتی هم که این هارد ها میتونن دیتا ها رو باهاش جابه جا کنن حدود ۱۸۰ ترابایت هستش البته در یک سال متوالی.

هارد ایرون ولف

خبر خوش اینه که دوستانی که میخوان سرعت بیشتر و پایداری بیشتری داشته باشن میتونن از این سری هارد برای کمپیوتر های خونگی شون هم استفاده کنن و هیچ مشکلی نداره (سازگاری با سیستم های خونگی) هارد ایرون رو در ظرفیت های متوعی تولید میکنن از ۱ ترابایت گرفته تا ۱۴ ترابایت که سرعت گردش دیسک در این هارد ازی سری ۱ ترابایت تا ۴ ترابایت ۵۹۰۰rpm هستش  و در سری ۶ تا ۱۴ ترابایت ۷۲۰۰rpm میباشد.

استاد : یه نکته بگم در مورد استقامت لرزش این هارد ها در برابر ضربات و لرزش های همیشگی این سری هارد یعنی ایرون ولف از ظفیت ۴ تا ۱۴ ترابایت اومده یه سنسور گذاشته داخلش با اسم rv که وقتی یه ضربه ای احساس میشه این سنسور فعال بشه و هارد دیسک بتونه لرزش ها رو کنترل کنه.

شاگرد : این هارد ایرون ولف سری پرو نداره ؟

استاد : تازگیا میگن یه سری پرو تولید کرده که قابلیتهای بیشتری نست به این هارد ایرون معمولی داره.

شاگرد : چند تا شو میگی ؟

استاد : سرعت تبادل اطلاعات در یک سال تا ۳۰۰ ترابایت و استفاده به صورت شبکه ای تا ۱۶ جایگاه

شاگرد : ۱۶ جایگاه یعنی چی؟

استاد ببین وقتی چند هارد کنار هم قرار میگیرن میشه یه NAS  حالا اگه بخوایم این NAS ها رو کنار هم قرار بدیم باید هارد هم پشتیبانی کنه دیگه که بهصورت شبکه باشن سری معمولی تا ۸ NAS رو جواب میده این سری حرفه ای تا ۱۶ NAS.مثال ما جایی میریم که میگه نیاز من ۵۰۰ ترابایت هستش پس باید چند NAS رو در کنار هم قرار بدیم و درون هر NAS چند هارد ۱۴ ترابایت که ظرفیت به دست بیاد.

۳- هارد اسکای هاوک یا همون SkyHawk : 

شرکت سیگیت دیده بازار سیستم های نظارتی داغه اومده یه هارد هم واسه دوستان نظارتی درست کرده و محصولی به بازار داغ نظارت تصویری عرضه کرده که اسمشو گذاشته SkyHawk یا همون عقاب سرحال.در کل این هارد مخصوص دوربین مداربسته و دستگاه های ذخیره ساز دوربین مداربسته هستش.

هارد اسکای هاوک

اقایون خانما این هزار و یک بار که میگم چون سیستم های نظارت تصویری باید همیشه روشن باشن و هیچ خاموشی در کار نیست تنها هاردی که باید در این سیستم ها مورد استفاده قرار بگیر در برند سیگیت اون هم هارد اسکای هاوک هستش چون طول عمر این هارد بالاتره و طوری بهینه شده که اطلاعات شما از بین نره.این هارد های اسکای سیگیت میتونن اطلاعات ۶۴ دوربین رو به صورت HD در ان واحد ذخیره کنن یعنی از استریم ATA پشتیبانی میکنه که نگرانی هم از این بابت نداشته باشین.

خصوصیات کلی هارد اسکای هاوک :

  1.  تبادل اطلاعات تا ۱۸۰ ترابایت در یک سال

 هارد سری اسکای در ظرفیتهای ۱ تا ۱۴ ترابایت تولید و عرضه میشه ، استفاده از فریم ورک Image Perfect (اولین بار توسط امریکا مورد استفاده قرار گرفت که بعد سیگیت هم برای این سری از هاردش اومد این فریم ورک رو استفاده کرد)

  • نکته : این فریم ورک باعث جلوگیری از بین رفتن فریم های تصویری میشه فنی ها بهش میگن Frame Drop

شرکت سیگت مدل پیشرفته تری از این سری را با نام SkyHawk Al روانه بازار کرده است که با سری معمولی دارای اختلافاتی می باشد. از جمله تفاوت های این سری می توان به افزایش تبادل اطلاعات در این سری به ۵۵۰ ترابایت در یک سال اشاره کرد.

هارد مخصوص دوربین مداربسته

دوستان سری هارد اسکای هاوک یه مدل پیشرفته تر هم داره که به اسم  SkyHawk Al وارد بازار شده که تفاوت های زیادی با سری معمولی داره که شامل :

  • در این سری اطلاعات رو تا ۵۵۰ ترابایت هم میشه در یک سال انتقال داد
  • همچنین  SkyHawk Al درای سنسور RV در سری هستش
  • هارد دیسک سیگیت اسکای هاوک Al مختص سیستم های نظارتی NVR  (سیستم های نظارتی تحت شبکه)طراحی شده.
  • ظرفیت این هارد  ۸ ترابایت موجوده و تا ۱۰ ترابایت هم موجوده که دارای ۲۵۶ مگابایت کش هستن.

مصطفی چگنی
مصطفی چگنی

متخصص تجهیزات امنیتی و حفاظتی

mosifa.ir بازار بزرگ تجهیزات حفاظتی امنیتی ایران

نظرات