پیل سوختی چیست؟ برق دیتاسنتر را با انرژی پاک تامین کنید

طبق گزارشی که از مایکروسافت در روز سه شنبه منتشر شد، پیل سوختی جایگزین قدرتمندی برای انرژی دیتاسنترها است. به وضوح در این گزارش آمده که "در آینده زیرساخت الکتریکی نداریم و به سمت دیتاسنترهای مجهز به پیل های سوختی حرکت می کنیم". این گزارش نشان می دهد که قرار است به زودی از پیل های سوختی به عنوان یک منبع انرژی مرکزی و یک فناوری برای تولید مستقیم انرژی استفاده شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

این فناوری در رک ها (rack) یا در هر یک از کابین های سرور قرار می گیرد.امروزه صنعت های زیادی به پیل های سوختی علاقه مند شده اند. برای مثال در سپتامبر امسال، کمپانی eBay از یکی از دیتاسنترهای خود در شهر Salt Lake رونمایی کرد که در آن از پیل های سوختی استفاده شده است. این دیتاسنتر را Bloom Energy ساخته است.

دیتاسنتر eBay که از پیل های سوختی استفاده می کند

پیل های سوختی برای پروژه های در حد کوچک بسیار پاک، قابل اعتماد و عالی هستند. با استفاده از ترکیب پیل های سوختی با سخت افزارهای آی تی می توانیم بخش عمده ای از تجهیزات الکترونیکی تولید انرژی را حذف کنیم. در نتیجه یک سیستم بسیار ساده و کم هزینه از پیل های سوختی در دیتا سنترها داریم که در پی آن هزینه های دیتاسنتر هم کاهش پیدا می کند.مشکلات فنی که در سر راه داریم مانند سیستم توزیع سوخت، مدیریت انرژی و آموزش مسائل امنیتی پا بر جا هستند.

حتی ممکن است زمانی با استفاده از انرژی پاک پیل های سوختی، الکتریسیته و گرمای خانه هایمان را تامین کنیم.پیل سوختی یک فرایند الکتروشیمیایی است که در آن هیدروژن، گاز طبیعی، اتانول یا بیوگاز را به برق، آب و حرارت تبدیل می کند. دیتا سنتر eBay از بیوگازی استفاده می کند که از پسماندهای کشاورزی به دست می آید.اگر پیل های سوختی از گاز طبیعی استفاده کنند، خطوط گازرسانی باید در برابر تغییرات فصلی مقاوم باشند. گزارشی از کنسول اقتصادی کاخ سفید بیان می کند که هر ساله تغییرات فصلی یکی از مهم ترین دلایل قطعی گاز است.

همچنین با توجه به افزایش تغییرات جوی، شاهد افزایش طوفان ها، کولاک ها، سیل ها و دیگر حوادث ناشی از تغییرات فصلی هستیم. در این گزارش پیشنهاد شده که شبکه گازرسانی را گسترش دهیم.گزارش مایکروسافت می گوید که پیل های سوختی به مراتب ارزان تر از تجهیزات سوییچینگ، ترانسفورماتورها و کابل های مسی است و بر خلاف ژنراتورها هیچ قسمت متحرکی ندارند.

اگر پیل های سوختی در دیتاسنترها پیاده سازی شوند و در سرورها و رک ها قرار گیرند، می توانیم به طور کامل سیستم توزیع برق را از دیتاسنتر حذف کنیم. اگر یک پیل سوختی از کار بیفتد، تنها بر روی بخش کوچکی از دیتاسنتر تاثیر می گذارد.پیل های سوختی می توانند بازده دیتاسنترهای قدیمی را چند برابر کنند.

همچنین حتی اگر در آن ها از گاز طبیعی استفاده کنیم، باز هم دوستدار محیط زیست هستند.صرفه اقتصادی یکی از مهم ترین اهداف است که با گسترش استفاده از آن ها در صنعت های مختلف هم قیمت های آن معقول تر می شود. گسترش پیل های سوختی با سرعت زیادی رو به رشد است به طوری که در سال 2012 محموله های پیل سوختی 32 درصد بیشتر از سال 2011 بود.

در سال 2012 تعداد محموله های پیل سوختی 30,000 تا بود که 5,000 تا بیشتر از سال 2008 است.با این حال تا استفاده از این تکنولوژی در همه دیتاسنترها راه زیادی باقی است. این را از پویا فضلعلی به خاطر داشته باشید که با وجود مشکلات فنی بسیاری که داریم، پتانسیل عظیمی در پیل های سوختی نهفته است و نباید از آن غافل شویم. امیدوارم که به زودی شاهد دیتا سنترهایی باشیم که کاملا از فناوری پیل های سوختی در آن ها استفاده شده باشد و دیتاسنترها از شبکه های برق رسانی مجزا شوند.


نظرات