قویترین کامپیوتر دنیا چیست؟ معرفی تایتان | قدرتمندترین ابر رایانه

چند وقت پیش مطلبی به دستم رسید در مورد یک غول جدید در دنیای تکنولوژی! بله یک سوپر کامپیوتر با بالاترین توان ممکن! دوست دارم با این دوست عزیز آشنا بشید!تایتان...! بعد از این که مطلب زیر رو بخونید و اگر متخصص سخت افزار هم نباشید بازهم مو به تنتان راست خواهد شد!به دنیای جدید خوش آمدید...

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

قویترین کامپیوتر دنیا چیست؟ معرفی تایتان | قدرتمندترین ابر رایانه

از شوخی که بگذریم یک سال پس از ایجاد توافق نامه بین دولت ایلات متحده آمریکا با شرکت انویدیا برای ساخت این غول گذشت تا اینکه ساخت ان به پایان رسید... فقط 97 میلیون دلار ناقابل خرج برداشت و رتبه اول در لیست ۵۰۰ محصول برتر فناوری جهان در ۶ ماهه دوم سال ۲۰۱۲ را از آن خود کرد!

مطمئن باشید ساخت یک کامپیوتر با این قدرت نیازمند هدفی بالاتر است! تعداد پردازنده های به کار رفته در تایتان 560640 می باشد که از نوع قویترین پردازنده های جهان می باشد!تصورش رو بکنین چه خبره! آیا واحدی به نام پتافلاپس به گوشتون خورده؟ توان پردازشی این دستگاه 17.59 پتافلاپس معادل۱۷۵۹۰ تریلیون دستور ممیز شناور در ثانیه!

قویترین کامپیوتر دنیا چیست؟ معرفی تایتان | قدرتمندترین ابر رایانه

به این وسیله تایتان عملکردی بسیار بالاتر نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی «سکویا» اولین ابررایانه‌ای که با یک میلیون هسته‌ی پردازشی و با عملکردی معادل ۱۶.۳۲ پتافلاپس تا ماه پیش در رتبه ی اول قرار داشت، را به ثبت رسانده و در رتبه ی اول بهترین ابر کامپیوترهای دنیا قرار گرفته .

بهتره بدونین که به زبانی ساده‌تر این ابررایانه جدید قادر به انجام Quadrillions محاسبه در ثانیه هم هست! که تایتان را به قوی‌ترین ماشین محاسباتی این کره خاکی تبدیل می‌کنه. البته باید اشاره کنم که تایتان مصرف انرژی ۵ برابر کمتر از سکویا داره و این خود یکی از نکات مثبت در مورد این ابررایانه به شمار می‌ره.

از پردازنده های k20x tesla nvidia و همچنین 18688 گره که در هر یک از آنها یک پردازنده 16 هسته ای شرکت ای ام دی قرار داره تشکیل شده! بسیاری از دانشمندان اعلام نمودند قدرت پردازشی این ابر کامپیوتر به قدری بالاست که میتوان برای انجام پروژه های ناسا در 10 سال اینده به راحتی بر روی آن حساب کرد!


amin
amin

بدجور خرابه اون بالایی ام

نظرات